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Gerd Schaller conducts Brahms

Profil Edition Hänssler has released the Second Symphony by Johannes Brahms with Gerd Schaller and the Philharmonie Festiva.

Remy Franck writes: Gerd Schaller conducts Johannes Brahms’ Second Symphony in a healthy alternation of relaxation and powerful musical flow. …Throughout, Schaller allows the wonderful woodwinds and horns of the Philharmonie Festiva to flourish, giving the movement just the tension, the passion in the cantando that has sometimes been missed in other interpretations.

Guy Engesl notes: “Blue skies, trickling springs, sunshine and cool, green shadows,” wrote a Brahms friend about this second symphony. One senses much of this in Schaller’s interpretation, except that at no moment does it sound kitschy, dreary or sentimental.


Bruckners Neunte in der Orgelbearbeitung von Gerd Schaller

Bruckner's Ninth arranged for organ by Gerd Schaller

The organ is Bruckner's instrument, which stayed with him all his life. Bruckner was already celebrated by his contemporaries as a great organ soloist. So what could be more natural than to arrange his phantastic Ninth Symphony for the organ and thus reveal the essence of the work?!

Gerd Schaller had already supplemented and completed Bruckner's Ninth based on original sources. Now he has arranged the completed Ninth for organ and also recorded it himself on the main organ of the former Cistercian abbey church in Ebrach. The recording was made by the Bavarian Radio Studio Franken. The double CD has been published by Profil Edition Hänssler, the organ sheet music has been published by Musikverlag Ries & Erler, Berlin.

CDs and organ sheet music available at:
Ebracher Musiksommer
Phone: +49 9552 9319300
E-Mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Bruckners Neunte in der Orgelbearbeitung von Gerd Schaller

Bruckners First in the Vienna version

After the Linz version, Gerd Schaller has recorded the so-called Vienna version of the first symphony of Anton Bruckner with the Philharmonie Festiva and continues to build on his major project BRUCKNER 2024.

Bruckner's quintet — arranged for large orchestra — is released on CD

Anton Bruckner's string quintet is one of the unknown works of the composer. Wrong, according to Gerd Schaller - who has now edited the piece for a large orchestra and recorded it on CD with the Prague Radio Symphony Orchestra.


Bruckner's Ninth:
Gerd Schaller's completion is released als score edition

Anton Bruckner's last, his Ninth Symphony, remained unfinished, for the composer died during the work on the 4th movement - to which, however, numerous sketches have been preserved. Gerd Schaller reviewed this material and recently presented his own complete set of this final movement, which was recorded in July 2018 with the Philharmonie Festiva on CD. The score has been published by Ries & Erler, Berlin.

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Zwar blieb Anton Bruckners Neunte Symphonie unvollendet, doch sind zum vierten, dem Finalsatz, von des Komponisten eigener Hand zahlreiche Skizzen und Partiturentwürfe in unterschiedlichen Kompositionsstadien erhalten. Auf Basis dieses Quellenmaterials, intensiver musikwissenschaftlicher Arbeit und seiner langjährigen Erfahrung als Bruckner-Interpret hat Gerd Schaller eine musikalisch in sich geschlossene Fassung des Finalsatzes vorgelegt.

Dafür unternahm er nach sorgfältiger Analyse Brucknerscher Kompositionstechniken eine Gesamtschau des überlieferten Materials, inklusive der bisher wenig beachteten frühen Skizzen und konnte auf dieser Grundlage eine Konzertfassung des vierten Satzes vorlegen, in der die fehlenden Passagen weitestgehend mit originalen Gedanken Bruckners gefüllt werden konnten. Die verbleibenden musikalischen Lücken wurden von Schaller selbst unter konsequenter und logischer Beibehaltung der Kompositionstechniken Anton Bruckners und unter besonderer Berücksichtigung des Brucknerschen Spätstils ergänzt. Diese Fassung modifizierte Schaller nochmals und revidierte anschließend noch einige Details.

Der revidierten Partitur (120 S.) ist ein umfangreicher Textteil (87 S.) vorangestellt – zweisprachig in Deutsch und Englisch. Der Textteil umfasst ein Vorwort mit den Hintergründen und Motivationen für die vorliegende Arbeit, maßgebliche analytische Überlegungen, eine Darstellung des formalen Aufbaus des Finalsatzes, eine detaillierte Analyse mit zahlreichen musikalischen Beispielen und harmonischen Konzeptionen, eine Erörterung der relevanten Quellen sowie eine Auflistung der verwendeten Materialien. Letztere sind nochmals explizit an den entsprechenden Stellen in der Partitur kenntlich gemacht, um die Komplettierungsarbeiten nachvollziehbar zu machen.

Die Partitur ist käuflich, das Aufführungsmaterial leihweise erhältlich.
Anton Bruckner, Neunte Symphonie, IV. Satz
Ergänzt nach originalen Quellen und vervollständigt von Gerd Schaller
Revidierte Fassung  2018
Besetzung: 3 Fl 3 Ob 3 Kl 3 Fg – 8 Hr (5–6 auch TtB ,7–8 auch Btb) 3 Trp 3 Pos 1 Kbtb – Pk – Str
Dauer: ca. 25 Min.
© 2018 by Ries & Erler, Berlin
ISMN M-013-51487-8
Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
www.rieserler.de

Ehrung in den USA: Julio Kilenyi Medaille

Für seine Verdienste um die Musik Anton Bruckners und seine Interpretationen selten gespielter Varianten von dessen Symphonien erhielt Gerd Schaller von der Bruckner Society of America die Julio Kilenyi Medaille. In der Laudatio aus der Feder des bekannten Bruckner-Forschers Benjamin Korstvedt heißt es:
...this award recognizes the tremendous accomplishment that this recording represents as one of the final pieces in the remarkable cycle of Bruckner recordings led by Maestro Schaller, including rare versions of several symphonies."
Benjamin M. Korstvedt, Board President

Bruckner-Aufnahme des Jahres

Bruckner-Aufnahme des Jahres
Ebenfalls von der Bruckner Society of America kam eine Auszeichnung für die kürzlich erschienene Aufnahme von Bruckners f-Moll-Symphonie (Studien-Symphonie), die zur „Besten Bruckner-Aufnahme des Jahres“ gekürt wurde. Ein Zitat aus der Würdigung:
"We salute Maestro Schaller’s interpretation, which is clear-sighted, intelligent, and highly musical. The orchestral performance is very fine, too. All in all, we find this to be a recording of high quality and, as one of the finest recordings of this underappreciated early masterwork, a valuable addition to the discography.

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