Eingabehilfen öffnen

Zum Hauptinhalt springen

Pressestimmen

Bruckner: Symphonie Nr. 4 (1888)

Christian Hosikins, Gramophone

Hearing Gerd Schaller’s new recording oft he symphony makes discussions of versions and preferences seem almost redundant, however. From the wonderfully evocative account oft he opening horn solo tot he blazing final peroration, this is a performance of surpassing drive, poetry and splendor. I’m inclined tot hink it’s not only the finest recording of the 1888 version now available but one oft he finest recordings of any version of the Fourth Symphony.
Bruckner: Symphonie Nr. 4 (1874)

Ken Ward, The Bruckner Journal

What a joy it has been, listening to this performance of the first version of the 4th! … This excellent Philharmonie Festiva recording of the 1874 Fourth, a masterly interpretation under the baton of Gerd Schaller, provides a benchmark from which the true eloquence of Bruckner’s first version of his Romantic Symphony is given voice and reveals itself as a great work, worthy of standing at least as an equal beside the later more familiar versions of this symphony.
Bruckner: Symphonie Nr. 4 (1874)

Michael Cookson, Music Web International

Without question, Schaller and his Philharmonie Festiva make a strong case for that original score and given the expansive quality of the work, everything holds together quite splendidly. … Schaller’s account here of the 1874 version is a warmer, more personal – indeed “Romantic” - experience, more redolent of the sheer joy of music-making. … This goes to the very top of my recommendations for recordings of this symphony – at least in this version if not overall, regardless of edition.
fanfare-archive
Bruckner: Symphonie Nr. 3 (1877)

Colin Clarke, Fanfare

Gerd Schaller reminds us all of the importance of Bruckner’s music. Its ability to stir up huge emotions, and to placate; the sheer energy of the Scherzos; the vast canvases. This is required listening for any Brucknerian, not to mention a sonic extravaganza. Recommended.
Bruckner: Symphonie Nr. 5 für Orgel

Ingobert Waltenberger, Merker online

In den Tempi flüssig, glasklar in den Strukturen, atemberaubend in den Steigerungen, lernen wir, dass Reduktion auf der einen Seite und eine noch größere opulente Feierlichkeit in den rauschhaften Höhepunkten der Partitur kein Widerspruch sein müssen. Der üppige Raumklang, die audiophile Klangqualität machen das Hören dieser CD zusätzlich zu einem großen, raren Erlebnis. … Für mich ist Gerd Schaller nicht bloß einer der bedeutendsten Bruckner-Interpreten unserer Gegenwart, sondern in all seinen Talenten verbunden mit dem ehrgeizigen enzyklopädischen Ziel seines Projekts BRUCKNER2024 aktuell der wichtigste Bruckner-Deuter überhaupt.
Bruckner: Symphonie Nr. 8 für Orgel

Colin Clarke, Fanfare

A version for organ, performed on the Cavaillé-Coll organ at Saint Ouen in Rouen, France, completed in 1890 (and so in close relation to the composing dates of Bruckner’s Eighth). This a contemporaneous organ, therefore, in its original condition. And, purely on sonics alone, it sounds amazing. As a disc, this s simply stunning. …It almost sounds like the organ will take off like an aeroplane such is the bright exaltation. …This transcription is a labor of love, perfectly realized. …This is one of the finest organ recordings I have heard.
REINHARD J. BREMBECK, SÜDDEUTSCHE ZEITUNG

Bruckner: Symphonie Nr. 9 mit komplettiertem Finale (Revision von 2018)

„Aber was ist mit Anton Bruckners unvollendeter Neunter Sinfonie, die sich dem allgemeinen Bewusstsein als Dreisätzer eingegraben hat. Ist das Ende mit dem langsamen Satz nicht etwas unbefriedigend, auch weil hier das in der Sinfonie übliche Prinzip von zwei mal zwei Satzpaaren fehlt? Gerd Schaller hat, nicht als Erster, die Skizzen für den Schlusssatz vervollständigt und den so entstandenen kühnen Viersätzer grandios dirigierend aufgenommen (Hänssler).“

www.sueddeutsche.de

Naxos

Bruckner: Symphonien Nr. 00–9 (18 CDs) 

"Gerd Schaller continues to expand and nurture his acclaimed Bruckner cycle with the Philharmonie Festiva. This is already acknowledged as one of the outstanding Bruckner cycles of the century."

Lars Hedblad, Svenska Dagbladet

Bruckner: Symphonien Nr. 00–9 (18 CDs) 

„Anton Bruckners komplette Symphonien — erstklassig eingespielt. Eine einzigartige Box: Bei diesem CD-Set mit Bruckners kompletten Symphonien bleiben keine Wünsche offen.“Gerd Schaller 3

Pizzicato

Bruckner: 3. Symphonie

„Wenn nicht schon nach den bisherigen Einspielungen, so ist Gerd Schaller spätestens nach dieser Dritten zu den bedeutenden Bruckner-Interpreten zu zählen. Er zelebriert kein Hochamt, er beweihräuchert die Musik nicht mit gedehnten Tempi, die die machtvolle Architektur der Musik unterstreichen sollen. Er entzieht sich dieser Sakralisierung durch zügiges Voranschreiten und wohldosierte Klangballungen, die nie Selbstzweck werden. Gerd Schaller denkt seinen Bruckner im Grunde kammermusikalisch. [...] Das transzendente Momentum von Bruckners Musik kommt dabei immer noch zu seinem Recht. Es war zudem eine gute Entscheidung, die Aufnahme in einer Kirche zu machen – eine Aufnahme, die durch die Räumlichkeit des Klangs, die Musik zudem sehr plastisch zur Geltung kommen lässt.“

Ken Ward, Bruckner Journal London

Bruckner: 4. Symphonie 

„THIS SPLENDID recording seems to me to be an important release that may significantly change our view of the Fourth Symphony.“
presse gerd schaller dirigent 01

Concerti

Herbeck, Große Messe

„Die große Messe von Johann von Herbeck ist urromantisch.“

Andreas Friesenhagen, FonoForum

Bruckner: Symphonien Nr. 4, 7 und 9

„Was bei seinem Bruckner auffällt, ist der transparente Klang, die Durchhörbarkeit der Polyphonie. Stimmverläufe werden nachvollziehbar, von denen man sonst nicht einmal etwas ahnt.“ (Bruckner: Symphonien Nr. 4, 7 und 9) 

Gramophone Music Magazine

Bruckner: Symphonie Nr. 8

„Once heard, not easily forgotten; and Schaller`s well-played performance is extremly convincing."

MusicWeb International

Suppé: Requiem

„Gerd Schaller brings out the rustic quality of this music beautifully. The performance and recording are excellent.“

MusicWeb International, Recording of the Month

Suppé: Requiem

„He underlines the score’s glorious lyricism conducting with unerring assurance and attractive sweep."

Jürgen Seeger, BR-Klassik

Suppé: Requiem

„Gerd Schaller gelingt es, die dramatische und lyrische Kraft, aber auch die vielen tonmalerischen Finessen im natürlichen Fluss der Musik herauszuarbeiten und die Spannungsbögen sicher und effektvoll zu setzen.“

Christophe Huss, ClassicsToday France

Bruckner: Symphonien Nr. 4, 7 und 9

„Schaller c'est la force de la rigueur, du travail parfaitement soupesé (ah! le tempo du 2e mouvement de la Romantique!) et réalisé.“ (Bruckner: Symphonies No. 4, 7 and 9) 

pizzicato

Bruckner: Symphonie Nr. 5

„Mit dieser Aufnahme der 5. Symphonie von Bruckner haben sich Gerd Schaller und die Philharmonie Festiva endgültig in die erste Riege der besten Bruckner-Interpreten der Gegenwart gespielt.“ 

pizzicato

Bruckner: Symphonie Nr. 6

„This outstanding performance of Bruckner’s Fifth Symphony is definitely one of the very best ever recorded on disc.“

Brian Reinhart, MusicWeb International

Bruckner: Symphonie Nr. 6

„Gerd Schaller’s Sixth is outstanding, one of the best recordings of the symphony in years. Not what you expected, is it? Me neither.“ presse gerd schaller dirigent 03

Neue Zürcher Zeitung

Herbeck: Messe

„Die Einspielung unter Gerd Schallers inspirierender Leitung holt aus dem Stück alles heraus, um ihm die Anteilnahme der Nachwelt zu sichern.“

Christian Hoskins, Gramophone

Bruckner: Messe Nr. 3 | Psalm 146 | Orgelwerke 

„Of these, the performance by Gerd Schaller is quite exceptional, making a superb pendant to his recently completed cycle of the symphonies.“
Orchester

John Proffitt, Bruckner Journal London

Bruckner: Messe Nr. 3 | Psalm 146 | Orgelwerke

„There are many recordings of the Mass, but this new CD from Gerd Schaller goes right to the top of the list with my strongest possible recommendation.“ (Bruckner: Mass, Psalm, Organ works)

Ken Ward, Bruckner Journal London

Bruckner: Symphonien Nr. 4, 7 und 9

„Schallers beständige Konzentration hypnotisiert den Hörer im positiven Sinne und man wird von Wellen um Wellen strahlender Klänge mitgerissen.“

ECHO-KLASSIK
ECHO-Klassik-Preis-Magazin

Goldmark: Merlin

„Ein rauschendes Klangfest. Schaller macht seinen Ruf als Meisterdirigent und Entdecker des Repertoires auf dieser Aufnahme alle Ehre.“

Forbes
Jens F. Laurson, Forbes

Herbeck: Messe

„Best Classical Recording 2015“

 allmusic
Blair Sanderson, allmusic

Bruckner: Frühe d-Moll-Symphonie

„Schaller's reading is serious and meticulous, and the orchestra is responsive and precise in its execution, giving the symphony some sharpness and the extra dose of energy that it needs.“

Michael Cookson, MusicWeb International

Suppé: Requiem

„I loved every second of Suppé's splendid Requiem a real discovery stunningly performed and so satisfyingly recorded too.“

Ralph Moore, MusicWeb International

Beethoven: Symphonien Nr. 3, 4 und 7

„If you seek a change from the Big Band Romanticism of post-war Beethoven and want a modern take on the symphonies which eschews breakneck speeds, vinegary, vibrato-free strings and brutally clipped phrasing, then I thoroughly recommend this unusual enterprise.“

bachtrack
Ken Ward, bachtrack.com

Bruckner: Studiensymphonie

„School-work? Well, some performances may treat it that way, but Gerd Schaller and the Philharmonie Festiva gave the music the chance to transcend that humble designation, and so it became a little musical miracle.“

Ken Ward, Bruckner Journal London

Bruckner: 4. Symphonie

„THIS SPLENDID recording seems to me to be an important release that may significantly change our view of the Fourth Symphony.“